Det är dags för fjärde delen i vår intervjuserie Kommunkollen där vi undersöker hur Värmlands kommuner arbetar för att lyfta livsmedelsbranschen. Den här gången har turen kommit till Filipstads Kommun, där vi riktat frågorna till näringslivschef Maria Thiery Wase.

Vad utmärker Filipstad som mat- och dryckeskommun?
– Vi har två stora livsmedsproducenter, Barilla med varumärket Wasabröd och Orkla Confectionary & snacks med varumärket OLW och vi har även fantastiska restauranger så som Hennickehammars Herrgård och Big Hill Lodge för att nämna två.

Hur arbetar ni med att lyfta livsmedelsbranschen i kommunen?
– Våra fantastiska restauranger lyfter vi på Visit Filipstad https://visitvarmland.com/filipstad/. Vi vill gärna ha fler företag med livsmedelsprocess och det lyfter vi på sidan https://movetofilipstad.se/ (https://bit.ly/pitchmaj2023).

Hur ser du på ert samarbete med Nifa?
– Det fungerar bra. Vi har varit delaktiga i arbetet med att göra livsmedel till en av Värmlands smarta specialiseringar. Vi har en tät dialog.

Finns det något ni vill utveckla inom livsmedelsområdet framöver?
– Vi vill vara med och höja statusen för att arbeta inom livsmedelsindustrin! Vi vill också få fler etableringar inom området till Filipstad-Värmland. Vi vill också jobba med att måltiden ska vara en reseanledning till Värmland.